Rundt Jorden del 1

Dette er ikke bra, nå har vi ikke blogget siden oktober, og det har jo skjedd så utrolig mye! Vi har blant annet reist jorden rundt, på veien hjem til Norge til jul også tilbake til Australia til neste semester. Den første etappen, på vei hjem til Norge, besto av Tokyo i Japan, Bratislava i Slovakia, Wien i Østerrike, Brno og Praha i Tjekkia før vi vendte snuten hjemover.

Første stopp på den lange reisen hjem var Tokyo. Da vi endelig kom frem og inn til byen fra Narita lufthavn var det noe magisk behagelig over kvelden som møtte oss der vi kom opp fra undergrunnen i gamlebyen. Kanskje det var den kalde luften og påfallende stillheten, eller kanskje det bare er slik det er i Asakusa i slutten av November. Det var i hvert fall deilig å være på vei hjem, og deilig i være i Tokyo. Vi innkvarterte oss på et kapsel hotel i Asakusa og brukte dagene på å reise rundt i byen og se de forskjellige bydelene.

Ingen av oss spiser sushi, men vi fikk heldigvis med oss en rekke andre lokale delikatesser, som cheeseburger-curry med ris, og flesk og ris og soyasaus bestilt via en billettautomat. Jakten på japansk ostekake tok nesten en hel kveld, men ga dessverre ingen resultater. Isteden fikk vi late som vi var Bill Murray og Scarlett Johansen mens vi prøvde å spise en billigst mulig middag i 50. etasje på New York Grill, og rakk å oppleve er skikkelig japansk jordskjelv før vi skulle dra videre (bortsett fra Vegard som i halvsøvne heller var overbevist om at det var noen i kapselen over som hadde sex).

Tokyo var en fantastisk fin by vi gjerne besøker igjen! ..noe vi forsåvidt også gjorde når det ble så sykt dårlig vær på vei tilbake til Australia at vi måtte bli en natt i Tokyo. Ikke det verste som kunne skjedd 🙂

Fra Tokyo reiste vi videre til Slovakia for å slå ihjel litt tid mens vi ventet på at øvrig familie skulle møte oss i Wien. Si hva du vil om Bratislava, men den lille gamle byen må virkelig være en av de koseligste i Europa. Som vanlig kom vi frem mitt på natta men fant greit frem til hostellet vårt, en veldig koselig plass (‘Hostel Folks’ – terningkast 6!). Reisen fra Japan til Øst-Europa var lang og til tross for at vi hadde holdt oss våkne så godt vi kunne for å snu døgnet satt vi igjen med jetlaggen fra helvette. Men alt i alt var det ikke så ille, det ble mye tid til soving og det å våkne til morgentrikken klokken 5 hver morgen var egentlig ganske koselig.

Det var dårlig med snø, men jula kunne likevel endelig begynne. Kontrastene er store mellom førjulsstemning i tropene i Australia til et skikkelig østeuropeisk julemarked! Her kunne vi kose oss med spritgløgg, vingløgg, spritvin og vinsprit, og det var sikkert hundre forskjellige varianter av potetlompe. Potetpannekake er godt, men det er ikke noe man ha vil hver dag fant vi ut, heller kanskje én gang i året. Vi fikk også gjort en del shopping og gikk en tur til slottet som var veldig stort og fint.

Vi tok toget fra Bratislava til Wien på formiddagen og var veldig spente på å se begge våre familier igjen etter x antall måneder i Australia. Det var utrolig hyggelig for alle tror jeg, da det ble julegilde på julegilde på oss alle.

Vi shopped til vi dropped alle i hop, noen droppa før andre og dro på museer og diverse kulturelle turistgreier. Solveig og Ellen dro på rideskole siste dagen, og resten somlet seg til et svært julemarked i byen. Det ble mye kikking og kjøping, og suppe i brød i iskaldt vaer, nydelig dag i Wien.

Familien til Vegard dro, og de fire gjenværende spiste italiensk middag og såg, til Karolines store glede, Fantastic Beasts and Where to find them på kino!

Veldig vellykket første familietur til Wien med alle sammen!

Da alle hadde dratt fra oss, tok vi bussen til Brno på kvelden og spiste middag i en veldig rar kjeller, det var en blanding av kloster, vinkjeller og vegetar restaurant/grønnsaksbutikk/blomsteråker! God mat var det lell.

Det er kaldt i Brno i desember, spesielt for oss som var vant med tropevær i Australia! Vi trosset været og tok turen opp til klosteret og slottet i den lille vakre gamlebyen, med en trdlnik i hånda var det lite som kunne gå galt (utenom at den ble kald med en gang).

Turen gikk så videre til Praha med buss. Da vi kom frem måtte vi finne veien til hotellet ved hjelp av kollektivt, hotellet var veldig fint med både dobbelseng og enkeltseng – sånn i tilfelle vi begynte å krangle!

Vi hadde deilig middag, før vi stresset oss gjennom rushtrafikken til andre siden av byen for å dra på en gammel hipsterkino. På lerretet ble ‘The Red Turtle’ vist, beste filmen ever! Stumfilm! Yay! (Vegard syntes altså alt dette uten ironi, uten at jeg skjønner hvordan). På veien hjem begynte det å snø! Det var fantastisk, og julestemningen brøytet seg frem. Vi kikket rundt i byen på alle de fine bygningene og slott og diverse, og hadde en giga pølse til lunsj på julemarkedet.

Karoline stripa håret sitt og vi skilte lag for nå skulle Vegard møte gutta til en helt vill guttetur (jeg vet egentlig ikke om den var noe vill).